Totaal aantal pageviews

22 juli, 2013

Frietjes !

Frietjes. Soms mis ik ze wel 's. Dan maken we toch gewoon thuis frietjes, nee ? Jawel. Daar gaat het ook niet om. Het gegeven 'frituur' of 'frietkraam' wordt ook in het geboorteland een zeldzaamheid want ik heb het uiteraard niet over een flituul of flitklaam. Maar behalve in een stuk of wat grensgebieden, of overzeese fish and chips in gazettenpapier kent men het gegeven niet eens. Het frietje uit de hand. Al dan niet uit een puntzakske, het is ongekend in de rest van de wereld. Ok, het komt wel voor, heb het eens gezien op tv, een friethutje ergens in een Afrikaans achterlandje en wijzelf hebben eens ergens over zeven fjörden en veertien trollenhutjes onze portemonnee geplunderd voor 3 frieten in een bakje waarin bij ons de kaaskroket wordt geserveerd.
Ik pleit schuldig. Ik mis het frietjesoveralaantegerakengevoel soms. Samson ook.

Pas op ik pas mij overal aan, voel mij allerwegen thuis, over eten ga ik wel moeilijk doen maar meestal niet luidop maar voor mij (en bij uitbreiding 'ons') geen kamelenstoofpotjes, schapenklootjes of slang in ringetjes.
Qua groenten en fruit gaan we niet moeilijk doen, behalve rode kolen dan ik maar die komt ge klaargemaakt met suiker en een appeltje dan toch weer niet veel tegen in menig buitenland.
Oh ja, kummel, kurkuma en munt ook liever niet in mijn curry draaien lieve Indiase en andere mensen, het verknalt mijn eetlust.
Maar wij missen wel eens het frietje, of had ik dat al gezegd.
Gewoon zomaar een pakske friet. Liefst met mayonaise. Geen zoete Hollandse bucht, nee echte mayonaise.
Belgische frietjes met Belgische mayonaise. :)
't Was feest in ons vaderland gisteren.
Die arme, gecrispeerde, nieuwe Koning Filip, de man kan niet eens een tekstje van twee zinnen uit zijn hoofd opzeggen maar ik heb met hem te doen en ik heb meer vertrouwen in onze stijve hark dan in menig machtbeluste politieker.

Geweldige prinsjes  en sesjes wel; hoe het oudste zoontje het jongste nakomelingetje bij de les hield en dan die blik op oneindig van Elisabethje...

Ik ruik nog een beetje naar frietjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten