Totaal aantal pageviews

14 juli, 2013

Dierenvrienden

Dat we af en toe een kat eens graag het nekske zouden toeknijpen moet vooral niet serieus genomen worden. Dat we ook goed zorgen voor fauna en flora zo in het algemeen staken we ook al niet onder stoelen of banken. "Plant een boom." is onze leuze, hoe meer aanplant hoe liever. Als het even kan ook graag een boompje waarvan we de vruchtjes vroeg of laat kunnen plukken.
En ziedaar, de pruimelaartjes doen het hier meer dan uitstekend, echte pruimengrond hier. Na, drie jaar is ons pruimentakje met wortels reeds uitgegroeid tot een echt boompje... met pruimen en al. 12 hadden we er geteld en reeds 2 geproefd en goed bevonden, de toekomst zag er rooskleurig uit qua fruitschaalvulling.

Eksters en met uitbreiding de hele groep corvus (kraaien en raven) behoren tot mijn favoriete vogels, dat hier een voor Europa zeldzame soort woont vind ik dan ook geweldig: de Blauwe Ekster.

Hier de wikipedia pagina:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwe_ekster

Hier in 't kort: 
De blauwe ekster lijkt in voorkomen op de ekster, maar is iets smaller, en ook iets kleiner met een lengte van 31 tot 35 cm. Verder valt de blauwe ekster op door de blauwe vleugelpunten en staart die terugkomen in zijn naam.
Het dieet bestaat uit zaadjes, fruit en als bijvoer ongewervelden en menselijk afval.

Fruit dus.
Voelt ge 'm komen ?
Met een dertigtal strijken ze hier soms neer, er wordt wat afgekwetterd.

Ik ga bij het passeren nog eens naar onze pruimpjes kijken. Vaak is het zoeken tussen de blaadjes en meer dan eens kijkt ge er eentje over het hoofd maar nu zag ik er toch geen één meer zeker. Ik dacht dat het wel aan mijn slechte ogen zou liggen maar toen ik Samson zo wat groen en geel zag wegtrekken wist ik hoe laat het was: Blauwe Eksters lusten wel een pruimpje of twaalf. Ugh. Ik zou ook wel graag hun nekske toeknijpen...

... of allee nee, ik hoop dat ze gesmaakt hebben maar volgend jaar gaat er een netje over. :/ 









Geen opmerkingen:

Een reactie posten