Totaal aantal pageviews

12 februari, 2013

12. De auto en de duivel

"Het is alsof de duivel ermee gemoeid is" sprak Samson daar bijna bovenop de heuvel.
Ik zweeg want ik geloof eigenlijk niet in duivels en hun aanhang maar onzekerheid maakte zich van mij meester. 

Dat tijdens mijn afwezigheid eind januari toch het één en ander reeds in orde was gemaakt moet ik er eerst wel bij vertellen. Nog een keertje zitting in Faro voor Samson, een gelukte maar vooral aanvaarde keuring is inmiddels wel ons deel geworden. 

Enkele dagen geleden naar de stad die zichzelf aan het heruitvinden is, waar het geld vandaan gehaald wordt is ons een raadsel maar 't zal er goed uitzien nadien denk ik, of dat beter is laat ik hier nog wel weten dan :).

Nog even van het kastje naar de muur in het finançasgebouw maar onder begeleiding...
Een boete ! Niet onverwacht, want uiteraard waren we te laat om onze wegentax te betalen, we zullen het eens betalen voor een auto die er misschien niet/nooit zal door geraken, wel zuur.
"Maar senhor, op uw identiteitskaart staat een andere naam dan op uw paspoort en dus heeft u hier twee verschillende nummers... ah ja, logisch toch ?"
De senhor slaat groen uit, vertoont angst- en woedezweet en begint balpennen op de grond te gooien... niet eens de zijne maar wel aan de verkeerde kant van het loket... ok wel per ongeluk en niemand had het trouwens in de gaten behalve mijn lodderig oog dan.
"Jamaar ik heet gewoon Samson Achternaam, al die toenamen daartussen daar werken wij niet mee dat is iets voor in landen waar ze dat wel doen."
De dame achter het loket krimpt al een beetje in elkaar.
Gelukkig is zij het denk ik nog, die man achter het andere loket dat is een andere hoor, die krimpt toch niet zo in elkaar, nee veel minder.
Ze vraagt haar collega om raad. Ja. Nee. Ja. Tja. Zucht.

Er zitten hiaten in onze Europese naamgeving, gebruiken en identiteits- en paspoortwetten. 
Een internationaal paspoort staat boven de identiteitskaart maar niet iedereen heeft een reispas dus gebruiken wij ook hier in Europa onze gewone id. 
Wat hebben ze nu gedaan bij mensen met meerdere, meestal drie namen: naam één, meestal de roepnaam staat er volledig op, naam twee ook nog maar naam drie krijgt enkel de eerste letter nog mee op de identiteitskaart, op de reispas staat elke naam helemaal volledig en totaal vermeld. 
De inmiddels angstig schuifelende dame achter het loket die mijnheer Samson Tussennaam1 Letter Achternaam moet proberen in te schatten op zijnde waarheidsgetrouw en dezelfde persoon als Samson Tussennaam Tweedetussennaam Achternaam, gelooft hem wel maar kan het niet nalaten nog eens te zeggen dat het niet juist is. 
Het IS niet juist, vind ik eigenlijk ook. Het heeft natuurlijk ook te maken met hun Voornaam Tussennaam Tussennaam Familienaammama Familiennaampapa gebruik. Veel naam maar wel eerlijker, drie namen waaruit je eventueel nog kan kiezen welke je roepnaam zal worden én een verwijzing naar de beide ouders want dat vinden ze hier ook vreemd, enkel vaders' naam.

Maar we stapten buiten en alles was geregeld.
Boodschapjes, tanken en nog voor het donker thuis...
dachten we... 
enkele uren later dan verwacht zette de takelwagen ons en het netjes gekeurde en van wegen- en alle andere taxen voorziene voertuig af aan... nu ja... nog een kwartiertje stappen van ons huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten