Totaal aantal pageviews

06 augustus, 2012

Festa

Ik zeg: "moeten we nu niet een keer gaan kijken in 't dorp ?".
"Neuh" zegt Samson.
"F. gaat kwaad zijn zene" repliceer ik...


...mijn woorden waren nog niet koud of er komen twee wagens onze weg opgesjeesd.
De Duitsers (klinkt onheilspellender dan bedoeld) en F. met zijn Engelse vriendin T.
Invasie op Monte Dinges dus, in één keer staan er vier extra mensen in onze nederige stulp (zonder water) met veel interesse Samsons werk te bewonderen, want ze kwamen ons dan wel halen om te gaan feesten, het was ook een goede reden om te zien hoe hoe fantastisch wij hier (zonder water) wonen, én zien wat die rare Belgen hier zoal uitspoken. We mochten ons nog wassen (met flessenwater :-)) en dan pikten we nog een olympisch spel mee om ons daarna richting dorpsfeest te begeven. Met inkom €3 voor de heren en €2 voor de dames, best veel geld voor een Portugees maar je kreeg waar voor je geld in de vorm van folklore en drankjes voor slecht 0,80eurocent.
En er mocht gedanst worden... lalala.


En toen ging het over 'het' beest. De Duitsers dachten eerst dat we wat snoefden maar in ons beste Engels een wetenschappelijke verklaring onder hun neus schuivend konden ze niet anders dan gewoon blij zijn dat ze eindelijk wisten wie er de hele zomertijd in hun broek en onder hun oksels het mooie weer maakt. F. noemde het droogweg Bicho Vermelho (rood beest, simpel verklaard want het is dus eigenlijk wel wat meer dan dat), de inboorlingen kennen de boosdoener hier dus wel maar ze houden hem angstvallig geheim. Een taboe doorbroken. Ah ja iedereen denkt aan de gekend als armemensenbeesten als daar zijn: bedwantsen, luizen, schaamluizen en dies meer en durft daar niet mee naar buiten treden. Wij wel.


't Was redelijk laat en Samson doet een uitzonderlijk lange siësta en ik zit nu buiten aan de Borsbeekse tafel en heb net nicht F'ke door photoshop gesleurd. Een verkoelend zeewindje steekt de kop op. Een heli met een missie (op zoek naar eventuele rookpluimen) verstoort de stilte. Senauke zat tegenover mij maar van zodra ik mijn plaatske een seconde verlaten had zat ze op mijn stoel... ah ja daar ligt een kussentje op :-). Krekeltjes. Tsirpende zwaluwen. 
Een foto ? Ok. Straks of morgen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten