Totaal aantal pageviews

10 januari, 2012

6. Abribussen


Eénheidsworst. Elke Europese stad ziet er hedentendage hetzelfde uit. Gelukkig laat men in sommige steden nog wat heel van de architectuur maar daarbuiten is de inrichting van de straten nagenoeg overal hetzelfde. Ook zo in Lissabon. Ik kon de vinger er nog niet echt opleggen maar er is al een aantal jaren iets dat vertrouwd aandoet, er is een gelijkenis met pakweg our hometown.
Maar ik weet het nu. Het zijn de abribussen, ook wel buskotjes genoemd in de Antwerpse volksmond, en de reclamepanelen. Ze zien er precies hetzelfde uit als in elke Belgische, Nederlandse, Franse of dus Portugese stad. En bij het nader bestuderen van bovenstaand onderwerp viel mij idd de naam: 'JCDecaux' op. Die meneer Jean-Claude Decaux richtte in 1964 de firma op in het Franse Lyon en is een multinationaal bedrijf, dat zich richt op reclamedragend stadsmeubilair. Inmiddels is het bedrijf actief in 54 ! landen en op 141 vliegvelden. De reclameboodschappen op haar objecten bereiken dagelijks 175 miljoen wereldburgers.

Dat is natuurlijk allemaal goed voor JCD en de zijnen maar de authenticiteit van een stad verdwijnt daar toch een beetje mee vind ik dan. Ik ben vooralsnog dan ook blij dat de Alentejaanse overheden een beetje achterblijven (da's niks nieuws voor het Limburg (met alle respect voor Limburg :-)) van Portugal) in deze en hun ouderwetse vervallen kotjes nog even laten staan:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten