Totaal aantal pageviews

25 december, 2011

What's in a name

Ik noem hém op dit blogje al een tijdje Hem of Hij, een enkele keer werd het Jos maar eigenlijk wil ik van Hem af.
Blogsters noemen hun eega steevast 'het vriendje' of 'manlief' maar dat vind ik zo eigenlijk een beetje onnozel zo, nee voor mij mocht hij gemakkelijkheidshalve even derde persoon enkelvoud of het lijdend voorwerp worden... tot ik er uit was hoe ik hem dan wel zou bepalen...

Maar hóe dus ?

Een benaming zoals 'Meneer' ? Nee weer te afstandelijk.
In 't Portugees dan 'O Senhor', toepasselijk toch én redelijk gekend... toch ? Hmm, misschien.
Of zal ik hem gewoon bij zijn echte naam noemen ? Bart van Avermaet. Haha, nee da's de Waldek in thuis. Zijn echte naam is niet mis én zegt stilaan iets, in Antwerpen en kleine omstreken (Barcelona) toch. Maar ik moet daarvoor de toelating vragen en die gaat hij niet geven, tenzij enkel zijn voornaam maar zelfs dat. Nu ja ik twijfel zelf ook sterk. Nee doen we gewoon niet.
Zijn in huiselijke en bij uitbreiding in familiekring gebruikelijke nickname dan ? Nee, daar worden we ook al te veel mee geassocieerd, nee zeker niet.
Iets anders dan. Gewoon een jongensnaam. Maar welke dan ?
Nee toch maar geen Jos. Koenraad ? Nee, Koenraden zijn stoere jongens en dingske hier is niet stoer. Jan dan ? Zoals Jan en alleman... of met de pet. Nope.
Stefan ? Nee Stefannen hebben bruin haar. Tom. Tommen, net als Barten, die heb je in allerlei kleuren en maten én gewichten, 't is heerlijk anoniem een Bart of een Tom te zijn op een forum of in een blog maar 'k voel mij daar niet goed bij. Nee geen getom of gebart.
Peter kan ook niet maar Pieter misschien wel, da's net iets moderner, hij zou dan qua leeftijd één vd eerste Pieters geweest zijn. Maar nee het heeft teveel bijklank. 'Pieter', brr nee.
Johan ? Nee dat zijn meer leraars en profs, ze zijn slim de Johannen, niet dat Jujupke hier niet slim is maar zoveel boekenwijsheid heeft hij nu ook weer niet in pacht... toch niet zoals de Johannen onder ons.
Dominique, Pascal, Lieven, ... het zou kunnen maar nee toch liever niet.
Iets zuidelijks dan: Mario of Lorenzo. Hmm, té groenplaats (inside joke).
Joaquim. Da's mooi. Maar nee.
Dan maar Jos.
Of blijft hij het lijdend voorwerp maar dan Lijdend Voorwerp ?
Bah nee: ik ga het hem vragen. Of nee, hij gaat het lezen en hij gaat het me zeggen. Point final.

1 opmerking: